5 důvodů, proč byste měli chránit svá soukromá data
Experti se celá léta snaží spotřebitele varovat, že pokud dostávají něco zadarmo, jsou vlastně oni sami produktem. A tím „oni“ obvykle myslí jejich „data“.
Skutečným spotřebitelem produktu „zdarma“ jsou tak společnosti, které buď platí, aby vám mohly předvést reklamu, podobně jako ve starém komerčním televizním modelu, nebo doslova kupují vaše data, často ve formě „zákaznických profilů“.
Vedoucí výzkumného týmu F-Secure Mikko Hypponen často říká: „Data jsou nová ropa.“ A osobní údaje jsou mazivo, které pomáhá fungování internetu, ovšem kvůli masivnímu shromažďování dat také hrozí, že vyvstanou problémy, kterým bude velmi těžké zabránit nebo je zvrátit.
Mikko poznamenává, že by byl rád, kdyby mohl platit Googlu za jeho služby penězi, ale Google tuto možnost vůbec nenabízí. Upřednostňuje vaše data. Může to tak být, protože pro něj máte takovou cenu (223 dolarů ročně, podle odhadu z roku 2014), že neočekává, že by se našlo dost lidí, kteří by byli ochotni platit tolik peněz. A možná jsou vaše data pro službu s mateřskou společností v hodnotě více než 600 miliard dolarů prostě k nezaplacení.
Google samozřejmě není jediný, kdo chce vaše data. Navíc se vším, co vyhledávací gigant s vašimi údaji dělá, jste přece souhlasili přijetím smluvních podmínek, které jste se jistě naučili nazpaměť a dopodrobna je probrali se svým právníkem.
Cože? Vy jste to snad neudělali?
„Je jedno, co se píše ve všeobecných podmínkách,“ říká Mikko. „Nikdo je nečte.“
Tyto rozvleklé dokumenty jsou tak těžkopádné, že už jsou všem pro legraci, dokonce i některé aplikace byly obviněny z toho, že neberou vážně smluvní podmínky společnosti Apple.
Znovu a znovu je nám doporučováno, abychom chránili svá osobní data.
To znamená, že kromě aktualizovaných aplikací, softwaru a zabezpečení internetu byste měli používat také důvěryhodnou virtuální privátní síť, která nespoléhá na reklamy a blokuje online sledování. Rovněž byste měli dobře promyslet hesla a používat dvoufaktorovou autentizaci, kdekoliv je to možné. Dále byste se měli držet ověřených a dobře hodnocených aplikací z oficiálních zdrojů, nezveřejňovat citlivé osobní údaje a informace o cestovních plánech na sociálních sítích a zamykat všechna zařízení, když je zrovna nepoužíváte.
Udržet si na internetu úplné soukromí je bohužel velmi obtížné. Měli byste ale chránit údaje, které můžete, a měli byste vědět, proč to děláte.
Počínaje těmi zcela zřejmými, uvádíme 5 důvodů, proč byste se měli snažit opravdu udržet svoje citlivá data v soukromí.
1. Podvod nebo krádež identity
Ochrana zařízení a účtů je zcela nezbytná k udržení vašich citlivých osobních dat, a tím i vaší finanční identity, v bezpečí. Phishingové podvody se snaží z vás vylákat soukromé údaje, jako je daňové identifikační číslo, číslo pojištění nebo informace o kreditní kartě, které mohou být použity pro přístup k vašim účtům nebo k vytvoření falešných účtů vaším jménem. Čím více informací na internetu zveřejňujete, tím více jste v tomto směru zranitelní, protože podvody jsou často vytvořeny tak, aby vypadaly jako legitimní komunikace s vaší bankou či jinými institucemi. Rozhodně neklikejte na odkazy v e-mailech, obzvláště v těch nevyžádaných. A pokud vás někdo požádá o soukromá data přes internet, kontaktujte ihned danou instituci telefonicky a zjistěte si více informací.
2. Skutečný zločin
Zveřejněním cestovních plánů byste mohli pomoci zlodějům snáze najít prázdný dům, který by vykradli. Online sledování spojené se skutečnou krádeží je relativně vzácné, stále častější je ale kyberstalking s další trestnou složkou, jako je například tzv. sextortion neboli sexuální vydírání. „Případy sexuálního vydírání zahrnují v podstatě různé sexuální útoky po internetu, často na velké vzdálenosti, občas dokonce přes mezinárodní hranice, v některých případech s obrovským počtem obětí,“ uvádí Brookings Institute. Vzhledem k tomu, že oběti tohoto zločinu jsou mnohdy nezletilé osoby, které mohou být na celý život poznamenány tím, že byly nuceny sdílet kompromitující fotografie, orgány činné v trestním řízení začaly brát tento druh trestného činu vážněji. Předcházení tomuto zločinu vyžaduje všechny praktické kroky potřebné k ochraně vašich dat plus několik dalších opatření, jako je zakrývání nebo odpojení webové kamery, když ji nepoužíváte, a mimořádná opatrnost v tom, jaké fotografie sdílíte na internetu a máte uložené ve svých zařízeních. Čím více osobních informací zveřejníte, tím je pro neznámého člověka na internetu jednodušší navázat s vámi kontakt a začít vás obtěžovat.
3. Nemůžete si být jistí, zda vaše data nebudou použita proti vám.
Guardian v loňském roce zjistil, že jedna z největších pojišťovacích společností v Británii zkoumala facebookové profily, aby pak zákazníkům stanovila výši pojistky na auto. Twitter po vás chce telefonní číslo k zabezpečení vašeho účtu, také jim ovšem pomáhá přiřadit k vašemu účtu reklamní profil, který inzerentům umožní zjistit, jaké jsou vaše oblíbené snídaňové cereálie. Dokonce i informace, které aktivně nesdílíme, jako je naše historie prohlížení, jsou reklamními sítěmi využívány k tomu, aby nás zásobovaly reklamou, u které je větší šance, že nás přiměje utrácet na internetu. To v žádném případě není zločin srovnatelný s podvodnou identitou nebo sexuálním vydíráním, ale je to příklad toho, jak mohou být naše soukromá data použita proti nám a jak mohou napomoci omezovat kontrolu nad naší digitální identitou.
4. Nemůžete si být jistí, k čemu všemu dáváte přístup.
Dokonce i když nadměrně nesdílíte informace s přáteli na Facebooku, mohli byste být nepříjemně překvapeni, kolik toho vlastně sdílíte s Facebookem samotným. Zdá se, že největší sociální síť na světě sleduje vaši geografickou polohu prostřednictvím GPS, Bluetooth nebo Wi-Fi. Snapchat neumožňuje sám sobě pouze přístup k fotografiím a videím, které zveřejníte, ale k celému obsahu knihovny médií ve vašem zařízení. A k tomu jste dali souhlas přijetím jejich smluvních podmínek. Zmíněné obří korporace pravděpodobně nepoužijí vaše data na nic jiného než pro své podnikání, ale jimi shromážděné informace by mohly být teoreticky napadeny a mohly by skončit ve špatných rukou. Nebo se pro ně nachází využití, které si ani neumíme představit... zatím.
5. Budoucnost
Nebude to trvat dlouho a vaše myčka na nádobí bude zřejmě v sobě mít webový server. Váš toustovač se bude umět připojit k internetu, stejně jako téměř všechno, co se zapojuje do zásuvky. Výrobcům to poskytne úžasnou možnost sledovat, jak jsou jejich produkty používány, což bude bohužel ku prospěchu jim, nikoli vám. Tato data totiž mohou skončit jako cenné jmění, které pak prodají další firmě hledající informace o tom, jak na vás lépe zacílit.
Vaše digitální identita je spojena s vašimi daty. Když si nyní navyknete na to, že je třeba je zabezpečit, pomůže to chránit vás i vaši rodinu nejen teď, ale také se tím připravíte na budoucnost, kterou si ještě nedokážeme ani představit.