Bezpečnost dětí na internetu: co se rodičům daří a v čem mají mezery
Když přijde na to, jak zajistit, aby děti zůstaly na internetu v bezpečí, rodiče už mají dobrý model.
„Bezpečnost v online prostředí začíná vašimi rozhovory s dětmi o tom, jak používají internet a sociální sítě. Klidně můžete nastínit paralely s tím, jak byste je ve fyzickém světě žádali, aby postupovali obezřetně při kontaktu s cizími lidmi,“ vysvětlil Tom Gaffney, hlavní konzultant společnosti F-Secure.
Otázky typu, kam děti jdou, s kým se vídají a co mají v plánu, patří stále mezi typické aspekty rodičovství. Když to samé budete dělat v souvislosti s jejich online aktivitami, položíte základy k tomu, aby se děti na internetu pohybovaly bezpečně. Pozitivní zprávou je, že většina rodičů to dobře chápe, jak vyplývá z ankety na Twitteru, kterou jsme vyhlásili na Den bezpečnějšího internetu.
Rodiče s dětmi mluví
Zjistili jsme, že 3 ze 4 rodičů už se svými dětmi hovořili o hrozbách na internetu nebo kyberšikaně, přičemž více než třetina z nich tvrdila, že tyto konverzace vedou „pravidelně“. Dalších 8 % uvedlo, že by o těchto hrozbách rádi mluvili, kdyby věděli, jak na to.
Ačkoliv většina dnešních rodičů s internetem vyrůstala, nebyli vychováni ve světě, kde je téměř nemožné od sebe oddělit život online a offline.
Dokonce i mnoho teenagerů si dělá hlavu z toho, kolik života stráví zíráním na obrazovku. 90 % dospívajících ve věku od 13 do 17 let vloni pro agenturu Pew uvedlo, že jedním z problémů jejich věkové skupiny je to, že tráví příliš mnoho času na internetu. Pravdou je, že v době, kdy se z dětí stávají dospívající – sami hlásí, že jsou denně online v průměru 9 hodin – je už mnohem obtížnější výrazněji kontrolovat aktivitu dítěte na internetu, zejména pokud tomu nepředcházely rozhovory o online bezpečnosti.
Z toho důvodu Tom doporučuje, aby se rodiče seznámili s tipy na stránkách InternetMatters.org. Díky nim se pak budou cítit dostatečně sebejistě na to, aby se svými dětmi mluvili hned, jak se začnou pouštět mimo jednoduché hry a aplikace.
Další oblastí, v níž se podle naší ankety rodičům daří, jsou hesla, přičemž 7 z 10 rodičů uvádí, že už se svými dětmi mluvili o tom, jak jsou důležitá silná a jedinečná hesla. A téměř 6 z 10, 59 %, stanovuje nějaké omezení času, který dítě tráví s technologiemi.
Rozhovory ale musí pokračovat
Dále však už výsledky průzkumu tak slibné nebyly.
Rodiče se dělili přesně na dvě poloviny, když byli tázáni, zda se svými dětmi někdy hovořili o tom, co jim na internetu vadí. I pokud jste dospělý, zřejmě zřídkakdy proběhne váš den bez toho, aniž byste online narazili na něco znepokojivého. Jestliže tedy vaše dítě nezmínilo žádné obavy vyvolané něčím, co vidělo na internetu, naznačuje to, že s vámi o tom, s čím se tam setká, prostě nemluví.
Pouze 31 % rodičů nakonec uvedlo, že používají nějaký typ rodičovské kontroly. Toto číslo vypadá o trochu slibněji, pokud přidáme 20 % těch, kteří říkají, že mají v úmyslu tyto nástroje začít používat.
Můžete tvrdit, že jsme zaujatí, protože F-Secure TOTAL zahrnuje naši skvělou funkci Rodinná pravidla, která pomáhá rodičům nastavit limity pro děti na internetu tak, jak to dělají v reálném světě. Bez malé pomoci technologií je ale ochrana vašeho dítěte v online prostředí opravdu mnohem složitější.
YouTube ukazuje, proč je budování důvěry důležité
I když funkce rodičovské kontroly nevyužíváte, zvažte aktivnější účast na rozhodování o tom, jaké stránky a aplikace by mělo vaše dítě používat. Zejména YouTube je stránka, o které by rodiče možná měli chtít mít přehled.
„Když byly mé děti mladší, zablokoval jsem jim přístup na YouTube na jejich zařízeních a povolil jsem ho pouze tehdy, když jsem byl nablízku,“ řekl Tom. „Díval jsem se pak s nimi a vyžadoval jsem, aby neklikaly na žádné odkazy, aniž by mi je nejprve ukázaly.“
Výchova dítěte ve virtuálním světě se naštěstí tolik neliší od výchovy ve světě reálném. Na internetu pouze existuje o mnoho více možností. Dalo by se říci, že nechat dítě jen tak nazdařbůh na YouTube je jako vypustit ho volně do multikina. Až na to, že namísto několika nových filmů týdně přibude na YouTube každou minutu 300 hodin videa.
Dohlížet úplně na všechno je tedy nemožné. Můžete ale začít rozhovory o tom, na co si dát pozor. Pokud na to půjdete správně, vaše děti se to naučí a budou v těchto konverzacích pokračovat.